Batteritid

Lång batteritid är något som många prioriterar högt när det kommer till att skaffa en ny smartphone. Tiden med gamla små knapptelefoner är för länge sedan över, då batteriet lätt höll flera dagar utan att behöva laddas. Idag ser det annorlunda ut; vi går omkring med små datorer i fickorna, vilket ställer krav på mer kraftfulla batterier som ska kunna driva telefonerna utan att de ska behöva laddas stup i kvarten. Utvecklingen på mobiltelefonfronten har utan tvekan accelererat enormt under de senaste åren, men något som är klart är att batterierna inte riktigt hållit samma takt i utvecklingen som resten av hårdvaran. Att behöva ladda sin smartphone varje natt vid normal användning är något som man helt enkelt får räkna med, men när telefonen inte ens håller en hel dag utan att behöva laddas är det enligt mig illa. Många är missnöjda över att de behöver ladda sina telefoner mer än en gång per dag, och jag kan utan tvekan stämma in där.

 

Så hur är batteritiden på Optimus G? En helt klart relevant och intressant fråga. Innan jag hade telefonen i min ägo kände jag mig lite skeptisk till batteriet, 2100 milli-Ampere-timmar för att driva en högupplöst 4,7" skärm kändes enligt mig själv som lite i klenaste laget. Värt att notera är ju dock att Samsungs Galaxy S III också har ett batteri på 2100mAh med en skärm av nästan samma storlek och nästan identisk upplösning, så LG ligger jämsides med största konkurrenten i den aspekten.

 

Efter de första dagarnas användning av Optimus G var jag lite besviken på batteriet. Jag tyckte det drog ur alldeles för fort och höll inte jämna steg med de övriga toppklassiga komponenterna. Men batteriet har faktiskt blivit ovanligt mycket bättre efter några laddningscykler. Batteriet fungerar ju så, att de behöver laddas några gånger för att nå sin fulla potential, och i fallet med Optimus G är skillnaden i batteritiden enorm efter en och en halv veckas användning jämfört med de första dagarna.

 

 

Bifogar två bilder på batteritiden. Dessa är tagna för någon dag sedan.

 

 

 
 
 
 

 

 

Som man kan se har telefonen varit igång 20 timmar utan laddning, och med en skärmtid på två och en halv timme har jag 18% kvar av batteriet. Detta är enligt mig helt klart godkänt. Jag sätter alltid telefonen på laddning på natten, även om jag vissa dagar har 30-40 % kvar av batteriet, och jag har aldrig behövt ladda min Optimus G en extra gång på dagen. Detta vid normal användning av telefonen, det vill säga internetsurfande, några ringda samtal, smsande, några videoklipp på YouTube. Jag har dock inte ännu hunnit utvärdera hur bra batteriet är vid spelande av grafiktunga spel, så jag återkommer senare angående det.

 

/ A


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback