GSM / WCDMA / LTE

För att välja mobilnät på Optimus G går man in på Systeminställningar --> Mer... --> Mobilnät --> Nätverksläge. Där finns följande alternativ att välja på:

 

 

 

 

Med andra ord:

 

  • 2G / 3G / 4G auto
  • 2G / 3G auto
  • Endast 3G
  • Endast 2G

 

 

Ett alternativ som tyvärr inte finns, som jag gärna skulle vilja se där, är "WCDMA / LTE auto", alltså endast 3G / 4G. Jag tycker 2G oftast är för segt för att surfa på, och ställer man in "Endast WCDMA" så hittar den nästan alltid 3G-nät där den annars skulle välja ett 2G-nät. Detta beror på att nätverkskortet i telefonen anser sig ha bättre kontakt med 2G-nätet än 3G-nätet och därför prioriterar 2G-nätet högre, även fast det som sagt går utmärkt att surfa på 3G-nätet om man tvingar telefonen till endast WCDMA. Innan Optimus G körde jag nästan alltid på den inställningen (då jag inte hade tillgång till 4G), så det skulle vara väldigt bra med ett "WCDMA / LTE" - alternativ. Ett sådant alternativ skulle dessutom spara in lite batteri, då det drar mer batteri för telefonen att koppla upp och ner på tre olika nät än två, dock är det ju såklart ingen extrem skillnad i batteritid vi talar om.

 

/ A


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback