LG Optimus G vs Samsung Galaxy SIII
Samsung Galaxy SIII hade ett järngrepp om Android-marknaden, från att den släpptes, till hela 2012 ut. Det var även den telefonen som var ledande i benchmarktester, ända tills LG's Nexus 4 släpptes i slutet av året. Någon månad senare når äntligen Optimus G oss i Norden, och det är nu dags att ställa den mot Samsungs flaggskepp Galaxy SIII.
LG E975 Optimus G
OS: Android 4.1.2 Jelly Bean
CPU: Qualcomm Snapdragon S4 Pro Quad-Core 1.5Ghz
GPU: Adreno 320
RAM: 2GB
Skärm: 4,7" True HD IPS+
Upplösning: 768x1280 pixlar / 320ppi / 15:9
Internminne: 32GB
Kamera: 13MP (1080p) bak, 1,3MP (720p) fram
Batteri: 2100mAh
Mått: 131,9 x 68,9 x 8,45 mm
Vikt: 145g
4G LTE, NFC
Samsung GT-i9300 Galaxy S III
OS: Android 4.1.2 Jelly Bean
CPU: Samsung Exynos 4 Quad-Core 1,4GHz
GPU: ARM Mali-400 MP
RAM: 1GB i standardversionen, 2GB i 4G-versionen
Skärm: 4,8" Super AMOLED
Upplösning: 720x1280 pixlar / 306ppi / 16:9 (reell upplösning 588x1045 p.g.a. PenTile)
Internminne: 16GB, plats för microSD-kort
Kamera: 8MP (1080p) bak, 1,9MP (720p) fram
Batteri: 2100mAh
Mått: 136,6 x 70,6 x 8,6 mm
Vikt: 133g
4G LTE (endast i 4G-versionen), NFC
Optimus G och Galaxy S3 har nästan identiska skärmstorlekar och yttermått, förutom att S3 har 16:9-ratio medan Optimus G har 15:9. Den första stora skillnaden ligger i designen, och det är att S3ans hörn är mycket mer rundade, vilket antingen kan vara en fördel eller nackdel beroende på vilken profil på telefonen som man själv föredrar.
Både telefonerna är väldigt sköna att hålla i, men personligen tycker jag att Optimus G slår S3an på den här punkten. Jag får ett bättre grepp om Optimus G tack vare de lite mer markerade kanterna, medan S3an enklare glider runt i handen på grund av den lite mjukare formen och det halare ytterhöljet.
Den andra stora skillnaden mellan de två telefonerna är de olika skärmteknikerna, vilket är en ständig diskussion i teknikvärlden. Vissa föredrar LCD-skärmar medan andra inte kan tänka sig något annat än AMOLED. Personligen har jag alltid föredragit AMOLED, men efter att ha fått Optimus G i min ägo så är jag inte så säker längre. AMOLED har oöverträffad svärta jämfört med LCD, men samtidigt tendererar AMOLED-skärmarnas färger att bli lite för överdrivna. Men det är i mångt och mycket en fråga om personliga preferenser.
Den tredje stora skillnaden ligger i mjukvaran, och det är att de två telefonerna kör olika tillverkaranpassade versioner av Android. Optimus G kör LG's egna gränssnitt, och Galaxy SIII kör Samsungs TouchWiz / NatureUX. Även här är det en personlig fråga om vilket gränssnitt man själv föredrar bäst.
Jag har utsatt Optimus G och Galaxy SIII för fem prestandakrävande tester, för att pressa både CPU'n och GPU'n till max. Jag har även lagt in resultat för Nexus 10 mest som en rolig grej, då det är svårt att få rättvisa jämförelser mellan telefonerna och tableten, då upplösningen på Nexus 10 är mer än fyra gånger så hög som hos telefonerna (2560x1600 pixlar jämfört med 1280x768 och 1280x720). De fem benchmarktesterna är:
- Vellamo
- AnTuTu
- GLBenchmark 2.5.1
- Quadrant
- EpicCitadel
Bilder





Resultat från benchmarktestet GLBenchmark 2.5.1. På det äldre testet 2.1 Egypt Classic C16Z16 når både Galaxy S3 och Optimus G 59 fps. Detta har troligtvis att göra med den maximala skärmuppdateringen på 60Hz, så att högre fps än 60 inte är möjligt. Nexus 10 hamnar här på 49 fps. Vad som dock är väldigt intressant är att kolla på Offscreen-resultatet. Det renderas i en fiktiv upplösning på 1080p, vilket inte ger en helt korrekt bild, men gör det ändå möjligt att på ett ungefär jämföra telefoner och tablets med olika upplösningar. Här hamnar Galaxy S3 på 56 fps, och Optimus G på det förvånande lägre resultatet på 50 fps. Nexus 10 når sanslösa 85 fps, vilket visar hur otroligt kraftull ARM's Cortex A15-processor är.